KYSYMYKSIÄ JA VASTAUKSIA

INFOA FRANKISTA

Kuka tai mikä Frank on?

Frank on opiskelijoiden oma etupalvelu, joka kokoaa yhteen kaikki Suomen opiskelijaedut. Frank tarjoaa opiskelijoille rahanarvoisia etuja ja yrityksille kanavan tavoittaa opiskelijoiden laaja joukko. Lisäksi Frank tuottaa valtakunnallista opiskelijakorttia yhteistyössä Aktian kanssa. Mainitsemisen arvoista on myös se, että Frank on opiskelijoiden omistama yritys.

Miten Frank ja sen edut toimivat?

Sivustolla on kahdenlaisia etuja; perinteisiä kivijalkaliikkeissä käytettäviä myymäläetuja sekä nettikaupoissa hyödynnettäviä verkkoetuja. Kaikki myymäläedut saat käyttöösi näyttämällä omaa voimassaolevaa opiskelijakorttiasi (et siis tarvitse mitään erityistä Frank-korttia!) ostaessasi kyseisen tuotteen tai palvelun. Verkkoetujen hyödyntäminen sen sijaan edellyttää rekisteröitymistä Frankiin, jotta voimme varmistaa, että juuri sinä olet opiskelijaoikeutettu. Rekisteröitymisen jälkeen saat näkyviin verkkoetujen kannalta olennaiset alennuskoodit kunkin edun kohdalle oikeaan sivupalkkiin. Jos alennuskoodia ei ole, saat sen sijaan linkin verkkokauppaan, jossa näet suoraan alennetut hinnat.

Liity siis oman opiskelijajärjestösi jäseneksi, tilaa sen jälkeen opiskelijakortti ja rekisteröidy Frankiin; tämän jälkeen sinulla on pääsy kaikkiin Frankin paletista löytyviin etuihin! Lisää etuja neuvotellaan jatkuvasti.

Ketkä ohjaavat Frankin toimintaa?

Frankin pääomistajia ovat opiskelijajärjestöt SAKKI (Suomen ammattiin opiskelevien liitto), SAMOK (Suomen ammattikorkeakouluopiskelijakuntien liitto), SLL (Suomen lukiolaisten liitto) ja SYL (Suomen ylioppilaskuntien liitto). Lisäksi nuorten ja opiskelijoiden matkatoimisto Kilroy kuuluu omistajiin 49% vähemmistöosuudella. Hallituksessa on mukana kaksi pääsihteeriä edustamassa opiskelijajärjestöjä, Kilroylta kaksi edustajaa ja lisäksi asiantuntijajäsenenä Torsti Tenhunen. Hallituksen puheenjohtajana toimii SYL:n entinen pääsihteeri Matti Parpala.

Ketkä pyörittävät Frankin päivittäistä toimintaa?

Frankin operatiivisen toiminnan takana on tällä hetkellä seitsemän täysipäiväistä ja yksi osa-aikainen työntekijä. Me kaikki täällä olemme vastavalmistuneita tai vielä opiskelijoilta, joten opiskelijan elämään samaistuminen onnistuu useinmiten luonnostaan. Voit tutustua tiimiin täältä !

Voinko esittää toiveita Frankille?

Ehdottomasti kyllä! Klikkaa sivun alalaidasta "Voimmeko auttaa" -painiketta ja lähetä viestisi sitä kautta tai lähetä meille sähköpostia (info@frank.fi).

OPISKELIJAKORTTI

Olen uusi opiskelija, milloin saan opiskelijakorttini?

Lukiolaiset ja ammattiin opiskelevat:

Ota yhteyttä omaan opiskelijajärjestöösi, Suomen Lukiolaisten Liittoon (SLL) tai Suomen Ammattiin Opiskelevien Liittoon (SAKKI), niin he auttavat sinua eteenpäin.

Yliopisto-opiskelijat ja AMK-opiskelijat

Uusien opiskelijakorttien painatus aloitetaan elokuussa, kun saamme päivitetyt opiskelijarekisterit käyttöömme. Voit hyvin tilata kortin jo nyt, mutta se etenee painoon vasta elokuussa.

Minulla on ongelma opiskelijakortin tilaamisen kanssa, miten toimin?

Lukiolaiset ja ammattiin opiskelevat:

Ota yhteyttä omaan opiskelijajärjestöösi, Suomen Lukiolaisten Liittoon (SLL) tai Suomen Ammattiin Opiskelevien Liittoon (SAKKI), niin he auttavat sinua eteenpäin.

Yliopisto-opiskelijat ja AMK-opiskelijat

Opiskelijakortin toimitukseen ja tilaukseen liittyvissä kysymyksissä ota yhteyttä ensisijaisesti omaan opiskelijakuntaasi tai ylioppilaskuntaasi. Korttiin liittyvissä ongelmissa sinua auttaa myös info@frank.fi.

Miten toimin, jos en saanut tilausvahvistusta kortin tilaamisen yhteydessä?

Tilausvahvistukset saattavat joskus mennä roskapostikansioon, eli tarkistathan ihan ensimmäisenä sen! Jos viestiä ei löydy edes roskapostikansiosta ja kaipaat tilausvahvistusta, laita viestiä info@frank.fi.

Mihin kortti postitetaan? Mistä haen korttini?

Maksuominaisuudella varustettu kortti toimitetaan kotiosoitteeseesi. Opiskelijakortti ilman maksuominaisuutta sen sijaan toimitetaan opiskelijajärjestösi toimipisteeseen, jonka olet valinnut kortin tilaamisen yhteydessä. Huomiothan, että kaikki opiskelijajärjestöt eivät ilmoita sinulle erikseen, kun korttisi on saapunut perille. Kannattaa siis itse kysellä opiskelijajärjestöltä kortista parin viikon kuluttua siitä, kun olet saanut viestin, että kortti on siirtynyt painoon.

Miten voin maksaa korttitilaukseni?

Maksaminen onnistuu tilauksen yhteydessä suomalaisilla verkkopankkitunnuksilla tai Visa Electron-, Visa-, Mastercard Debit tai Mastercard Credit -korteilla. Maksukortin ei tarvitse olla suomalainen, vaan myös ulkomaalaiset Visa- ja Mastercard-kortit kelpaavat maksuvälineeksi. Emme ota vastaan käteismaksuja tai tilisiirtoja.

Mitä tehdä, jos opiskelijakortti katoaa tai varastetaan?

Lukiolaiset ja ammattiin opiskelevat:

Ota yhteyttä omaan opiskelijajärjestöösi, Suomen Lukiolaisten Liittoon (SLL) tai Suomen Ammattiin Opiskelevien Liittoon (SAKKI), niin he auttavat sinua eteenpäin!

Yliopisto-opiskelijat ja AMK-opiskelijat

Jos korttisi hukkuu, tulee sinun tilata uusi opiskelijakortti normaalisti täältä. Emme valitettavasti korvaa hukkuneita tai varastettuja kortteja.

Jos kortissasi on maksuominaisuus, tulee kortti sulkea joko soittamalla Elisan asiakaspalveluun tai Elisa Wallet -mobiilikäyttöliittymän kautta. Sulkeminen web-käyttöliittymästä ei ole mahdollista.

Elisan asiakaspalvelu: 010 2662 000 ma–pe 8–19, la 10–16.30, sulkupalvelu 24h (hinta 0,084€/puh + (0,06€/min, matkap. 0,17€/min))

Maksutarran voi puolestaan sulkea helpoiten joko Elisa Wallet -mobiilikäyttöliittymästä tai web-käyttöliittymästä.

Mikä ISIC-kortti on?

ISIC-kortti on ainoa kansainvälisesti hyväksytty opiskelijatodistus. ISICillä on yli 42 000 opiskelijaetua 130 maassa aina Grönlannista Australiaan, ja ISIC-kortilla saat myös lukuisilta lentoyhtiöiltä opiskelijalippuja. Haluamme Frankissa tarjota opiskelijaedut ja -alennukset kaikille suomalaisille opiskelijoille sekä Suomessa että maailmalla, ja siksi korkeakouluopiskelijoiden onkin mahdollista liittää ISIC-ominaisuus kotimaiseen opiskelijakorttiinsa.

Korkeakouluopiskelijana voit valita opiskelijakortiksesi ISIC-yhdistelmäkortin. Silloin säästät eniten korttimaksuissa: irrallinen ISIC-kortti maksaa 15 euroa vuodessa, kun ISIC-yhdistelmäkortin tilatessasi saat kansainvälisen opiskelijatodistuksen kukkaroosi koko opiskeluajaksesi samaisella 15 eurolla. Yhdistelmäkortin ISIC on maailman edullisin ISIC-kortti (3€/vuosi viiden vuoden opintoajalla). Tilaa suomalainen opiskelijakortti ISIC-ominaisuudella Frankin Kortti-välilehden kautta.

Irrallisen, 12 kk voimassa olevan ISIC-kortin voi tilata kuka tahansa yli 12-vuotias päätoiminen opiskelija. Tilaa erillinen ISIC-kortti ISICin sivuilta.

Minulla on voimassaoleva Lyyra/Antenna/joku muu virallinen opiskelijajärjestön myöntämä opiskelijakortti – pitääkö minun tilata uusi opiskelijakortti saadakseni Frankin edut?

Ei tarvitse. Frankin edut saat käyttöösi myös vanhalla, mutta kuitenkin voimassa olevalla opiskelijakortillasi. Kortissasi pitää siis olla kuluvan lukuvuoden lukuvuositarra. Uuden kortin tilaaminen ei siis ole pakollista, mutta toki mahdollista, jos haluat opiskelijakorttiisi maksuominaisuuden.

ALENNUKSET

Ketkä kaikki opiskelijat voivat käyttää sivuston alennuksia?

Frankin edut on tarkoitettu kaikille opiskelijoille aina ammattikoululaisesta yliopisto-opiskelijaan. Sinun täytyy vain olla oman opiskelijajärjestösi jäsen, niin saat edut käyttöösi. Tässä vielä tarkempi lista kaikista opiskelijärjestöistä, josta muutamat poikkeukset käyvät ilmi:

• Suomen Lukiolaisten Liiton (SLL) jäsenet

• Suomen Ammattiin Opiskelevien Liiton (SAKKI) jäsenet

• Suomen ylioppilaskuntien jäsenet

• Suomen opiskelijakuntien jäsenet (toistaiseksi vain ASK, COPSA, HAMKO, HELGA, HUMAKO, KAMO, Klaani, LAMKO, Laureamko, MAMOK, METKA, Novium, O'Diako, POKA, Polamk, RotKo, SAIKO, SAMMAKKO, SAMO, SAVOTTA, SkÅHla, TUO, VAMOK)

Millaisia alennuksia Frank pyrkii neuvottelemaan?

Tärkeintä on, että alennus on aidosti hyödyllinen opiskelijalle. Toisaalta opiskelijoiden joukko on kirjava, joten myös etujen kirjo on ja tulee olemaan laaja. Tavoitteena on, että Frankin sivustolta löydät sekä valtakunnalliset diilit (kuten verkkoedut ja alennukset ketjuihin) että kaikki paikalliset opiskelija-alennukset esimerkiksi lähikahvilaan ja kampaamoon.

Rekisteröidyin Frankiin, mutta en silti saa näkyviin alennuskoodeja. Miten toimin?

Tämä tarkoittaa sitä, että tiedoillasi ei onnistuttu varmentamaan opiskelija-statustasi. Mikäli olet varma siitä, että olet opiskelija ja oman opiskelijajärjestösi jäsen ota yhteyttä osoitteeseen info@frank.fi, niin tarkistamme missä on vika!

Huomasin Frankissa minua kiinnostavan opiskelijaedun, mutta se ei kuitenkaan toimi kuten pitäisi. Missä vika, mitä teen?

Selvästi kyseessä on kommunikaatiokatkos Frankin ja eduntarjoajan välillä tai jokin tekninen ongelma, jos kyseessä on verkkoetu. Ota yhteyttä Frankiin (info@frank.fi), niin selvitämme asian eduntarjoajan kanssa!

Tarvitsisin lisätietoa jostain tietystä edusta, koska etukuvauksesta ei käy kaikki tarpeellinen tieto ilmi tai asia on esitetty epäselvästi. Mitä teen?

Kaikissa etuihin liittyvissä kysymyksissä voit ottaa yhteyttä meihin info@frank.fi osoitteen kautta niin pyrimme ratkaisemaan pulman. Toki myös useissa tilanteissa eduntarjoaja osaa auttaa, etenkin verkkokauppojen kohdalla teknisiin kysymyksiin liittyen.

Miksi Edut lähellä minua -toiminto ei näytä yhtään etua kohdallani?

Toiminto näyttää lähellä olevat tarjoukset kymmenen kilometrin säteellä. Jos siis olet tämän säteen ulkopuolella, ei etuja valitettavasti näy. Olethan myös tarkistanut, että sijaintipalvelut ovat päällä tietokoneellasi tai kännykässäsi.

REKISTERÖITYMINEN

Miksi minun pitää liittyä oman opiskelijajärjestöni jäseneksi ennen kuin voin hyödyntää Frankin alennuksia?

Etumme kuuluvat vain opiskelijoille, ja järjestön jäsenyyden tarkistaminen on meille ainut keino varmistaa, että etuja käyttäjä henkilö on opiskelija. Tämä on tärkeää myös yhteistyökumppaneillemme eli etujen tarjoajille. Saattaa kuulostaa ankaralta, mutta tämä systeemi toimii opiskelijoiden eduksi, ei byrokratian lisäämiseksi. Yksi luonnollinen syy on tietysti myös se, että myymäläetumme "toimivat" opiskelijakorttia näyttämällä, ja opiskelijakortin voi tilata vasta sen jälkeen kun on liittynyt oman opiskelijajärjestön jäseneksi. Frankin edut ovat jäsenetuja opiskelijajärjestöjen jäsenille: saat edut käyttöösi liityttyäsi jäseneksi ja maksettuasi jäsenmaksun.

Miksi minun kannattaisi rekisteröityä Frankiin?

Rekisteröidyttyäsi palveluun saat näkyviin verkkoetujen alennuskoodit, joita voit käyttää tehdessäsi ostoksia verkkokaupoissa. Alennuskoodien avulla voit säästää merkittäviä summia.

Miten te varmistatte, että olen opiskelija?

Kun rekisteröidyt Frank-palveluun, vertaamme tietojasi opiskelijajärjestöjen jäsenrekisteriin tai yliopiston opiskelijarekisteriin. Opiskelijastatus tarkistetetaan paitsi rekisteröitymisen niin myös jokaisen sisäänkirjautumisen yhteydessä.

Haluan rekisteröityä Frankiin ja tilata opiskelijakortin, mutta en löydä omaa opiskelijajärjestöäni listalta.

Valitettavasti oma opiskelijajärjestösi ei ole vielä mukana Frankissa, ja sinun tulee tilata opiskelijakorttisi oman järjestön kautta. Et voi siis myöskään rekisteröityä Frankiin eli käyttää verkkoalennuksia. Toivottavasti tilanne muuttuisi pian ja saisimme kaikki opiskelijajärjestöt mukaan!

YRITYKSILLE

Olen yrityksen edustaja. Mitä hyötyä minulle on Frankista?

Frank tuntee tämän päivän opiskelijat. He ovat paitsi nykyhetken opiskelijoita, myös tulevaisuuden rakentajia. Heidän etunsa siis kannattaa huomioida jo nyt! Frankin kautta tavoitat koko laajan opiskelijoiden joukon näppärästi yhdestä osoitteesta ja saat meiltä apua myös opiskelijaedun pohtimiseen: mikä olisi paras etu, jonka voisit opiskelijoille tarjota? Lue lisää aiheesta täältä.

Sulje

Hyödyntääksesi Frankin alennuksia, sinun täytyy rekisteröityä palveluun. Tämä ei tarkoita opiskelijakortin tilaamista.

Rekisteröityäksesi sinun täytyy olla läsnä oleva opiskelija ja oman opiskelijajärjestösi jäsen. Opiskelija-statuksesi tarkistetaan automaattisesti aina kirjautuessasi palveluun.

TAI KIRJAUDU

Sulje
Sulje